Veelgestelde vragen

Er is iemand overleden. Wat moet ik doen?
Allereerst moet u een arts inschakelen. De dokter moet schriftelijk verklaren dat de overledene een natuurlijke dood is gestorven. Neem vervolgens contact op met een uitvaartondernemer. Deze komt bij u thuis, stelt de overlijdensakte op en regelt met u alle verdere praktische zaken rond de uitvaart, zoals de keuze van de kist, het vervoer naar de begraafplaats, rouwkaarten, een eventuele advertentie en de wensen voor de ceremonie. Wellicht heeft de overledene die aangegeven in zijn of haar verzekeringspapieren. De begraafplaats zelf verzorgt in principe alleen wat daar plaatsvindt. Van de ontvangst en de begeleiding van de plechtigheid tot het delven van het graf of het cremeren en het bijzetten of verstrooien van de as.

Hoe weet ik of mijn uitvaartverzekering voldoet?
Lees de voorwaarden van de polis goed door om te kijken of de verzekering voldoet aan uw wensen. Belangrijke vraag is of de verzekeraar u vrijlaat in de keuze van de uitvaartondernemer, de begraafplaats en het crematorium. Bij natura polissen koopt u in feite een pakket uitvaartdiensten; soms uitsluitend van bepaalde bij de verzekeraar aangesloten uitvaartondernemers en crematoria. Heeft u wensen die de verzekeraar niet biedt, dan is het raadzaam de voorwaarden bij te stellen. Dat voorkomt extra kosten voor uw nabestaanden.

Krijg ik een aparte factuur van De Nieuwe Noorder?
Nee, wij brengen de kosten van een begrafenis of crematie in rekening bij uw uitvaartondernemer. Deze stuurt u vervolgens een gespecificeerde factuur met een overzicht van alle gemaakte kosten.

Wat gebeurt er met de bloemen na afloop van een crematie?
Tenzij nabestaanden zelf een bestemming kiezen, worden de bloemen neergelegd op een bloemenveld. U kunt de bloemen ook plaatsen bij het oorlogsmonument op De Nieuwe Noorder. Dit monument is opgericht ter nagedachtenis aan de burgerslachtoffers in Amsterdam Noord. Zij kwamen in de Tweede Wereldoorlog om bij de bombardementen van de geallieerden op de Fokkerfabrieken, die de bezetter gebruikte voor de oorlogsindustrie.

Waarom betaal ik voor grafonderhoud?
De Nieuwe Noorder heeft als taak de begraafplaats en gedenkpark te onderhouden.
De rechthebbenden op ons park zijn zelf verantwoordelijk voor het grafmonument en grafonderhoud.
Het gaat hierbij om zaken als het stellen en schoonhouden van grafmonumenten, het verwijderen van onkruid en het onderhouden van de toegestane grafbeplanting.
De Nieuwe Noorder streeft als gemeentelijke organisatie naar een kostendekkende exploitatie. Het huidige tarief voor het onderhoud wordt gebruikt voor onderhoud van het park in de breedste zin van het woord, legen van de vuilnisbakken, gebruik toiletten, gebruik gieters en verbruik water.

Is het oplaten van ballonnen toegestaan?

De Gemeente Amsterdam voert een actief ontmoedigingsbeleid voor het oplaten van ballonnen aangezien dit negatieve gevolgen heeft voor het milieu en dierenwelzijn. De balonnen die wel (in beperkte mate) toegestaan zijn, zijn wateroplosbaar, ook de lintjes moeten wateroplosbaar zijn. Voor meer informatie, neem contact op met het kantoor van De Nieuwe Noorder.

Wat doe je met Social Media na overlijden? Hoe verwijder je een profiel

Wat moet er gebeuren met profielen op de meeste bekende online sociale netwerken? Kijk naar de diverse mogelijkheden om social media te verwijderen na overlijden.

Kan ik as van een dierbare verstrooien in de openbare ruimte?

Op enkele uitzonderingen na mag er verstrooid worden in de openbare ruimte in Amsterdam, graag verwijzen wij u naar de website van de Gemeente: Voor verstrooien in de openbare ruimte in Amsterdam verwijzen wij graag naar de website van de Gemeente: : https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7B41FDA91A-F2C0-41EF-99F7-12B2ADDA4B87%7D

In Weesp is nog wel een ontheffing nodig voor het verstrooien van as in de openbare ruimte.

Nuttige links:

Social Nederland Networking

Kijk op Social Media Testament

Social Media Executeur

Wat laat  jij na op internet?

ICT servicentrum

www.uitvaartnet.nl

Heeft u misschien nog andere vragen? Bel dan met 020 – 2529800 of mail naar denieuwenoorder@amsterdam.nl

Comments are closed.